Estudi de la mobilitat de vianants i bicicletes/
Com fer que vianants i bicicletes es desplacin amb llibertat i seguretat./
Els desplaçaments a peu i amb bicicleta són els més sostenibles i per tant els que més cal promoure.
Vianants ho som tots, com a mínim en algun moment o altre del dia, i com millors prestacions tingui l’espai (amplada voreres, guals adaptats, cruïlles segures, etc.) de manera més natural en farem ús.
Els darrers anys s’està recuperant l’ús de la bicicleta per a desplaçaments quotidians, tant urbans com interurbans de proximitat. Ara bé, cal posar a l’abast dels usuaris una infraestructura que els hi ofereixi garanties per a ells mateixos i de cara a no perjudicar la resta d’usuaris de la via, ja sigui mitjançant espai propi de circulació o compartit.
Plans
d’accessibilitat
Un pla d’accessibilitat consisteix a identificar les barreres arquitectòniques en diferents àmbits municipals (via pública, edificis, transports i comunicació), proposar solucions per eliminar-les, pressupostar-les i elaborar un pla gradual d’implementació en funció de criteris de prioritat establerts prèviament. L’objectiu és assolir un municipi plenament accessible, d’una manera racional i planificada.
Per facilitar la gestió del desenvolupament del Pla, Cinesi utilitza eines SIG que permeten vincular les dades amb la seva ubicació geogràfica. D’aquesta manera, es poden realitzar consultes sobre itineraris accessibles, actualitzar fàcilment les dades per a desenvolupar correctament el pla d’etapes i obtenir plànols que mostrin la informació de forma gràfica.
Camins
escolars
L’objectiu principal dels camins escolars és proporcionar als alumnes uns itineraris segurs i còmodes en els trajectes de casa a l’escola. És un projecte participatiu i transversal on és imprescindible que l’escola i l’AFA es posin d’acord i s’impliquin per treballar de manera conjunta en el pla i que les famílies també s’hi comprometin.
Per tal d’implementar un camí escolar s’han d’estudiar els hàbits de mobilitat de l’alumnat. A partir d’aquestes dades s’elabora un pla d’actuacions tècniques de millora dels carrers de l’entorn del centre educatiu que faci més agradables i segurs els itineraris d’accés.
Implica dur a terme les tasques següents:
- Revisar l’ordenació viària dels carrers més propers.
- Millorar la regulació del trànsit, fent-la més segura.
- Modificar la ubicació del mobiliari urbà que pugui ser un obstacle pels vianants.
- Pintar el logotip “Camí escolar” en els passos de vianants.
Pacificació
del trànsit
La pacificació del trànsit consisteix en actuacions destinades a reduir els efectes del trànsit sobre la resta d’usuaris de la via i els veïns: millora de la seguretat, reducció del soroll, etc..
Concretament, la pacificació permet reduir la velocitat dels vehicles a motor, dissuadir el trànsit als carrers més residencials, fomentar la repartició de la via entre els diferents modes de desplaçament, minimitzar els conflictes entre els usuaris i, en conseqüència, fer un barri més amable.
Senyalització
per a vianants
L’evolució cap a un model de mobilitat sostenible suposa que cada vegada es faci un ús més intensiu de l’espai públic a les nostres ciutats, amb nous protagonistes de la mobilitat, amb un creixement exponencial dels desplaçaments no motoritzats, amb més espais de pacificació i carrers de plataforma única o velocitat reduïda.
La senyalització d’orientació per a vianants és un servei essencial de les poblacions tant per als seus habitants com per als visitants, que contribueix en gran mesura a la imatge de la mateixa ciutat.
Per facilitar la gestió del desenvolupament d’un Pla de Senyalització per a vianants, Cinesi utilitza eines SIG que permeten vincular les dades amb la seva ubicació geogràfica.
Planificació xarxa
de bicicletes
La planificació de la xarxa ciclista és un aspecte clau pel desenvolupament futur d’aquest mitjà de transport i se li ha de donar coherència a l’escala territorial.
Les vies ciclistes han de ser funcionals i segures per a l’usuari, alhora que s’han d’adaptar al territori i a les seves necessitats per maximitzar l’efecte xarxa i proporcionar una connexió sense interrupcions.
Els Plans Directors de la Bicicleta són documents que permeten donar resposta a tots aquests aspectes a partir d’un diagnòstic de la mobilitat ciclista, la definició de criteris i objectius, i l’anàlisi d’alternatives de traçat. És molt important integrar tots els agents implicats per tal de garantir el consens tècnic, social i polític.
Fa més de 10 anys que Cinesi és auditor BYPAD (Bicycle Policy Audit) la qual cosa li ha permès avaluar la gestió de la qualitat i de les polítiques de transport en bicicleta de manera sistematitzada, en territoris com Donostia – San Sebastián, l’Illa de Menorca o Mataró.
Senyalització
per a bicicletes
La senyalització dels carrils bici i vies ciclables té com a objectius la regulació de la circulació i l’orientació dels usuaris, per tal de garantir la seguretat, comoditat i eficiència en la circulació.
A més, en un entorn on la presència de la bicicleta és cada cop més rellevant, és de vital importància garantir-ne la convivència amb la resta de modes presents a la via pública.
A Cinesi oferim assessorament normatiu i de planificació de la senyalització dels carrils bici i vies ciclables, incloent semàfors, senyalització vertical i horitzontal, panells informatius i senyalització en vies compartides.
Aparcament
de bicicletes
Per fomentar l’ús de la bicicleta a les ciutats és tan important millorar les vies ciclistes com dotar-les d’aparcaments còmodes i segurs en origen i destinació dels desplaçaments i a prop dels principals centres d’atracció (centres de treball, d’ensenyament, esportius, comercials, culturals…).
Cinesi proposa una metodologia contrastada per crear i/o millorar els aparcaments de bicicletes així com solucions davant la dificultat de crear espais nous per a l’aparcament, proposant estratègies de reaprofitament i transformació d’espais actualment destinats al vehicle privat.
Bicicleta
elèctrica
Amb l’objectiu de recolzar un canvi en la mobilitat, cap a un model on la bicicleta sigui un mode de transport habitual per als desplaçaments quotidians en els nuclis urbans, les Administracions Públiques poden subvencionar la compra de bicicletes elèctriques.
Cinesi els dóna suport en la gestió administrativa de les subvencions, efectuant les tasques següents:
- Recepció i validació dels documents de sol·licitud de subvenció.
- Resolució de les sol·licituds de subvenció.
- Recepció i anàlisi dels qüestionaris de mobilitat de les persones jurídiques que volen optar a la subvenció.
- Interlocució amb les Entitats Col·laboradores (botigues de venda de bicicletes…).
- Creació de les bases de dades de sol·licitants i de subvencions.
- Redacció d’informes de seguiment.
Eines/
El SIG (Sistema d’Informació Geogràfica) és una eina sofisticada d’anàlisi que utilitzem habitualment i que s’engloba en el grup de noves tecnologies de la informació. És un sistema capaç d’emmagatzemar, analitzar i mostrar informació geogràfica. Té, per tant, la particularitat d’integrar la variable espacial, i això el converteix en una eina molt potent per recolzar qualsevol tipus d’estudi o projecte, per tal d’ajudar a la presa de decisions.
En els gràfics de la imatge d’aquí dalt es poden veure algunes de les seves aplicacions en projectes de Cinesi.
Els models de simulació són programes informàtics de gran utilitat que permeten planificar i gestionar el transport. Entre les seves aplicacions destaquen l’anàlisi de xarxes, l’anàlisi de transport de viatgers, la creació de models de demanda i planificació del transport, el disseny de rutes de vehicles i logística, així com la gestió del territori, entre d’altres.
A Cinesi utilitzem dos models de simulació en funció de l’àmbit d’estudi, el TransCAD, pels àmbits macroscòpics i l’AIMSUN, per àmbits més petits.
TransCAD. És un model de simulació macroscòpica que s’utilitza principalment per a estudiar la mobilitat en vies de caràcter supramunicipal. Mitjançant un sistema d’informació geogràfica (SIG), aquest programa permet emmagatzemar i analitzar dades per a qualsevol tipus de transport.
AIMSUN. És un model de simulació de tipus microscòpic i s’utilitza per estudiar la mobilitat en xarxes urbanes. Permet el seguiment vehicle a vehicle i la visualització d’aquests en temps real. A partir de la simulació de les distintes formes de transport i de la visualització de la circulació dels diferents agents, s’observa l’impacte de les futures actuacions sobre la xarxa viària. D’aquesta forma es poden detectar possibles punts conflictius.
AUTOTURN: Model de simulació de girs i anàlisi d’àrees d’escombrat a partir del viari actual o futur per a vehicles lleugers, pesants i autobusos.
A Cinesi realitzem diferents tasques de treball de camp per tal d’obtenir tant dades de mobilitat com informació de l’estat de les xarxes. Aquestes són algunes d’elles:
1. Aforaments/
Automàtics. Màquines d’aforament automàtic per registrar la intensitat del trànsit i la velocitat dels vehicles. Permeten conèixer l’evolució horària i diària per tipologia de vehicle i sentit de circulació.
Direccionals. Amb l’objectiu de conèixer l’itinerari que realitzen els vianants, bicicletes, vehicles privats, vehicles pesants, etc.
Lectura de matrícules. Per obtenir l’itinerari de vehicles a motor mitjançant el control dels accessos i de punts de control intermedis.
Aparcament. Anàlisi de l’ocupació (temps que roman ocupada cada plaça) i rotació (nombre de vehicles que estacionen), identificació de la residència dels vehicles estacionats i il·legalitat en l’aparcament.
2. Inventaris/
Anàlisi dels aspectes físics de les xarxes i recull fotogràfic i/o vídeo que, d’una forma molt visual, permeten caracteritzar l’estat de cada tram. Cinesi disposa dels següents recursos materials específics per a dur a terme els inventaris:
—
Vehicle 4×4. Aquest vehicle incorpora un hodòmetre i un inclinòmetre per mesurar la longitud i la inclinació del recorregut, així com un receptor GPS.
—
ArcGis Field Maps. Aplicació mòbil que agilitza el procés de captura de dades durant el treball de camp de manera precisa per tractar-les a l’oficina.
—
A Cinesi també som especialistes en la supervisió i anàlisi d’enquestes per conèixer hàbits de mobilitat. Són una font cabdal per recolzar les diagnosis i els plans d’acció que proposem. Es poden subcontractar a empreses d’estudi de mercat, Cinesi portant-ne la supervisió, o bé fer-se directament des de Cinesi amb personal contractat per a l’ocasió. Ens ocupem de les taques següents:
- El disseny de la pròpia enquesta, tenint en compte els objectius que se’n volen extreure.
- La selecció de la mostra, ja sigui definida aleatòriament o bé d’un col·lectiu determinat.
- La realització de la pròpia enquesta si escau.
- L’entrada de dades si escau.
- L’explotació de les bases de dades obtingudes.
La tècnica del “client misteriós” (mistery shopper), permet obtenir informació detallada de les condicions de prestació d’un servei de transport. És una eina fonamental per mesurar, analitzar i millorar els aspectes relacionats amb l’Atenció al Client.
Actuant de forma anònima com a clients normals, avaluadors especialitzats valoren aspectes clau relacionats amb la percepció dels usuaris del servei com per exemple, la informació a bord i a les parades, la qualitat de la conducció, la neteja i estat de manteniment interior i exterior dels vehicles així com de les parades, etc.
L’informe resultant que presenta Cinesi inclou tota la informació recollida, amb valoracions quantitatives i qualitatives, i les corresponents propostes de millora.
Els contaminants que el transport emet a l’atmosfera tenen una repercussió negativa sobre el medi ambient. És molt important conèixer i quantificar la seva magnitud per poder prendre mesures.
Cinesi realitza càlculs d’emissions i indicadors ambientals en funció de les xarxes de transport (urbana i interurbana) i dels objectius ambientals considerats, que permeten comparar la quota modal i les emissions existents amb les projectades en escenaris futurs.
Una de les eines que utilitzem és l’AMBIMOB 2.0, de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, que permet l’avaluació ambiental de les mesures dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que, a més de la variació de les emissions per a cada contaminant, permet observar la contribució de les mesures amb les reduccions previstes als PDM (Plans Directors de Mobilitat).
—
—
L’auditoria ADVANCE és una eina de certificació per a millorar els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, analitzant els punts forts i febles de la planificació de la mobilitat actual d’una ciutat i oferint indicacions de com millorar-la en termes de sostenibilitat.
—
—
Els beneficis per a les ciutats que participen en un procés de certificació ADVANCE són molts:
—
- Recepció d’un Pla d’Acció ADVANCE que inclou recomanacions d’accions.
- Benchmarking amb altres municipis a nivell europeu.
- Millora de la imatge de la ciutat, que es mostra com a innovadora i sostenible.
- Certificació ADVANCE, reconeguda a nivell europeu.
—
—
BYPAD, acrònim de Bicycle Policy Audit, és una eina desenvolupada per un consorci internacional d’experts del món de la bicicleta com a part d’un projecte finançat per la UE. El BYPAD proporciona una visió general de les mesures i estructures aplicades en la política local del ciclisme.
—
Amb l’ús d’aquesta eina, a Cinesi podem avaluar la qualitat de la política ciclista de les ciutats, mitjançant l’anàlisi dels punts forts i febles i fer suggeriments concrets sobre com millorar la seva política ciclista en el futur.
El Geomarketing es pot definir com la tècnica d’analitzar de quina manera les variables geogràfiques afecten un negoci o una activitat. Mitjançant la geolocalització i l’anàlisi geoespacial podem tenir un coneixement global dels clients o usuaris d’un determinat equipament, d’un negoci, d’un mitjà de transport, etc.
Aquesta eina és vital per respondre a preguntes tan importants com: on estan els meus clients i com es comporten?, on està la competència?, on puc obrir un nou negoci? o com d’accessible és la meva localització i quina cobertura geogràfica té?
A Cinesi estem familiaritzats amb les eines del geomarketing i sabem com d’útil és per a les empreses per conèixer acuradament el comportament i la mobilitat dels seus clients.
—
Anàlisi de variables significatives
L’anàlisi de variables significatives (entre d’altres, demanda, competència, àrea d’influència o accessibilitat) permet tenir un coneixement precís de la realitat i poder prendre les decisions més encertades quant a la localització òptima per obrir un establiment, el coneixement de la zona de captació de clients potencials o la ubicació de la competència.
—
Anàlisi de necessitats específiques
A part de l’estudi de les variables significatives d’un negoci, el geomarketing és també molt útil per analitzar necessitats específiques, molt concretes, del tipus:
- Rutes de distribució i punts de venta.
- Àrees d’influència de xarxes de transport.
- Reorganització de punts de venta o sucursals
- Estudi de les zones de canibalització
- Identificació de zones no cobertes per una xarxa de mercat
- Bustiada i Mailing
—
El SIG (Sistema d’Informació Geogràfica) és una eina sofisticada d’anàlisi que utilitzem habitualment i que s’engloba en el grup de noves tecnologies de la informació. És un sistema capaç d’emmagatzemar, analitzar i mostrar informació geogràfica. Té, per tant, la particularitat d’integrar la variable espacial, i això el converteix en una eina molt potent per recolzar qualsevol tipus d’estudi o projecte, per tal d’ajudar a la presa de decisions.
En els gràfics de la imatge d’aquí dalt es poden veure algunes de les seves aplicacions en projectes de Cinesi.
Els models de simulació són programes informàtics de gran utilitat que permeten planificar i gestionar el transport. Entre les seves aplicacions destaquen l’anàlisi de xarxes, l’anàlisi de transport de viatgers, la creació de models de demanda i planificació del transport, el disseny de rutes de vehicles i logística, així com la gestió del territori, entre d’altres.
A Cinesi utilitzem dos models de simulació en funció de l’àmbit d’estudi, el TransCAD, pels àmbits macroscòpics i l’AIMSUN, per àmbits més petits.
TransCAD. És un model de simulació macroscòpica que s’utilitza principalment per a estudiar la mobilitat en vies de caràcter supramunicipal. Mitjançant un sistema d’informació geogràfica (SIG), aquest programa permet emmagatzemar i analitzar dades per a qualsevol tipus de transport.
AIMSUN. És un model de simulació de tipus microscòpic i s’utilitza per estudiar la mobilitat en xarxes urbanes. Permet el seguiment vehicle a vehicle i la visualització d’aquests en temps real. A partir de la simulació de les distintes formes de transport i de la visualització de la circulació dels diferents agents, s’observa l’impacte de les futures actuacions sobre la xarxa viària. D’aquesta forma es poden detectar possibles punts conflictius.
A Cinesi realitzem diferents tasques de treball de camp per tal d’obtenir tant dades de mobilitat com informació de l’estat de les xarxes. Aquestes són algunes d’elles:
1. Aforaments/
Automàtics. Màquines d’aforament automàtic per registrar la intensitat del trànsit i la velocitat dels vehicles. Permeten conèixer l’evolució horària i diària per tipologia de vehicle i sentit de circulació.
Direccionals. Amb l’objectiu de conèixer l’itinerari que realitzen els vianants, bicicletes, vehicles privats, vehicles pesants, etc.
Lectura de matrícules. Per obtenir l’itinerari de vehicles a motor mitjançant el control dels accessos i de punts de control intermedis.
Aparcament. Anàlisi de l’ocupació (temps que roman ocupada cada plaça) i rotació (nombre de vehicles que estacionen), identificació de la residència dels vehicles estacionats i il·legalitat en l’aparcament.
2. Inventaris/
Anàlisi dels aspectes físics de les xarxes i recull fotogràfic i/o vídeo que, d’una forma molt visual, permeten caracteritzar l’estat de cada tram. Cinesi disposa dels següents recursos materials específics per a dur a terme els inventaris:
—
Vehicle 4×4. Aquest vehicle incorpora un hodòmetre i un inclinòmetre per mesurar la longitud i la inclinació del recorregut, així com un receptor GPS.
—
Collector for ArcGIS. Aplicació mòbil que agilitza el procés de captura de dades durant el treball de camp de manera precisa per tractar-les a l’oficina.
—
A Cinesi també som especialistes en la supervisió i anàlisi d’enquestes per conèixer hàbits de mobilitat. Són una font cabdal per recolzar les diagnosis i els plans d’acció que proposem. Es poden subcontractar a empreses d’estudi de mercat, Cinesi portant-ne la supervisió, o bé fer-se directament des de Cinesi amb personal contractat per a l’ocasió. Ens ocupem de les taques següents:
- El disseny de la pròpia enquesta, tenint en compte els objectius que se’n volen extreure.
- La selecció de la mostra, ja sigui definida aleatòriament o bé d’un col·lectiu determinat.
- La realització de la pròpia enquesta si escau.
- L’entrada de dades si escau.
- L’explotació de les bases de dades obtingudes.
La tècnica del “client misteriós” (mistery shopper), permet obtenir informació detallada de les condicions de prestació d’un servei de transport. És una eina fonamental per mesurar, analitzar i millorar els aspectes relacionats amb l’Atenció al Client.
Actuant de forma anònima com a clients normals, avaluadors especialitzats valoren aspectes clau relacionats amb la percepció dels usuaris del servei com per exemple, la informació a bord i a les parades, la qualitat de la conducció, la neteja i estat de manteniment interior i exterior dels vehicles així com de les parades, etc.
L’informe resultant que presenta Cinesi inclou tota la informació recollida, amb valoracions quantitatives i qualitatives, i les corresponents propostes de millora.
Els contaminants que el transport emet a l’atmosfera tenen una repercussió negativa sobre el medi ambient. És molt important conèixer i quantificar la seva magnitud per poder prendre mesures.
Cinesi realitza càlculs d’emissions i indicadors ambientals en funció de les xarxes de transport (urbana i interurbana) i dels objectius ambientals considerats, que permeten comparar la quota modal i les emissions existents amb les projectades en escenaris futurs.
Una de les eines que utilitzem és l’AMBIMOB 2.0, de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, que permet l’avaluació ambiental de les mesures dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que, a més de la variació de les emissions per a cada contaminant, permet observar la contribució de les mesures amb les reduccions previstes als PDM (Plans Directors de Mobilitat).
L’auditoria ADVANCE és una eina de certificació per a millorar els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, analitzant els punts forts i febles de la planificació de la mobilitat actual d’una ciutat i oferint indicacions de com millorar-la en termes de sostenibilitat.
—
Els beneficis per a les ciutats que participen en un procés de certificació ADVANCE són molts:
—
- Recepció d’un Pla d’Acció ADVANCE que inclou recomanacions d’accions.
- Benchmarking amb altres municipis a nivell europeu.
- Millora de la imatge de la ciutat, que es mostra com a innovadora i sostenible.
- Certificació ADVANCE, reconeguda a nivell europeu.
BYPAD, acrònim de Bicycle Policy Audit, és una eina desenvolupada per un consorci internacional d’experts del món de la bicicleta com a part d’un projecte finançat per la UE. El BYPAD proporciona una visió general de les mesures i estructures aplicades en la política local del ciclisme.
—
Amb l’ús d’aquesta eina, a Cinesi podem avaluar la qualitat de la política ciclista de les ciutats, mitjançant l’anàlisi dels punts forts i febles i fer suggeriments concrets sobre com millorar la seva política ciclista en el futur.
El Geomarketing es pot definir com la tècnica d’analitzar de quina manera les variables geogràfiques afecten un negoci o una activitat. Mitjançant la geolocalització i l’anàlisi geoespacial podem tenir un coneixement global dels clients o usuaris d’un determinat equipament, d’un negoci, d’un mitjà de transport, etc.
Aquesta eina és vital per respondre a preguntes tan importants com: on estan els meus clients i com es comporten?, on està la competència?, on puc obrir un nou negoci? o com d’accessible és la meva localització i quina cobertura geogràfica té?
A Cinesi estem familiaritzats amb les eines del geomarketing i sabem com d’útil és per a les empreses per conèixer acuradament el comportament i la mobilitat dels seus clients.
—
Anàlisi de variables significatives
L’anàlisi de variables significatives (entre d’altres, demanda, competència, àrea d’influència o accessibilitat) permet tenir un coneixement precís de la realitat i poder prendre les decisions més encertades quant a la localització òptima per obrir un establiment, el coneixement de la zona de captació de clients potencials o la ubicació de la competència.
—
Anàlisi de necessitats específiques
A part de l’estudi de les variables significatives d’un negoci, el geomarketing és també molt útil per analitzar necessitats específiques, molt concretes, del tipus:
- Rutes de distribució i punts de venta.
- Àrees d’influència de xarxes de transport.
- Reorganització de punts de venta o sucursals
- Estudi de les zones de canibalització
- Identificació de zones no cobertes per una xarxa de mercat
- Bustiada i Mailing
—