Mobilitat en transport privat i aparcament‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬/

Millorem els desplaçaments rodats fent estudis de pacificació, semaforització i senyalització, així com projectes de viabilitat de l’aparcament./

Per una banda, la tendència actual consisteix a reduir l’espai destinat al vehicle privat per potenciar els modes més sostenibles (anar a peu, bicicleta, transport públic), anant així cap a ciutats més amables.
De l’altra, el context socioeconòmic actual implica analitzar detingudament la idoneïtat de noves infraestructures de transport, alhora que cada vegada més s’avança amb mesures de gestió de trànsit en temps real.
En aquest context, Cinesi aporta la seva experiència en la realització d’estudis específics de trànsit per valorar els efectes de les mesures plantejades, bé siguin infraestructurals o de gestió.

Estudis de trànsit

cinesi estudi de trànsit

Els estudis de trànsit permeten planificar la xarxa viària a partir de l’evolució del trànsit i la seva relació amb altres variables socioeconòmiques com la població, l’urbanisme, l’activitat econòmica, etc.

L’estimació del trànsit futur s’avalua a partir de l’actualització de les fonts existents (Enquestes de mobilitat obligada, quotidiana…) i del treball de camp necessari per a cada cas (aforaments automàtics 24 hores, direccionals, vehicle flotant, enquestes ad hoc, etc.).

Cinesi compta amb dues eines per a l’elaboració de models de trànsit, en funció de l’àmbit d’estudi, ja sigui supramunicipal o urbà:

  • TransCAD. Model informàtic de simulació macroscòpica utilitzat per a l’estudi del flux de distribució de la mobilitat en vies o corredors especialment de caràcter supramunicipal.
  • AIMSUN. Model informàtic de simulació microscòpica emprat per a xarxes urbanes que permet el seguiment vehicle a vehicle i la seva visualització en temps real.

Aquests models permeten avaluar propostes d’actuació a curt, mig i llarg termini mitjançant l’estudi i comparació dels diferents paràmetres de rendiment del trànsit, amb la qual cosa són eines de decisió en l’estudi d’alternatives de traçat.

Senyalització

cinesi senyal

Els plans de senyalització urbana consisteixen a actualitzar la senyalització d’orientació per al trànsit en l’àmbit municipal.

A Cinesi utilitzem eines SIG per elaborar plans de senyalització urbana, com els que hem fet, per exemple, per l’Ajuntament d’Igualada, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Aquestes eines ens permeten:

  • Fer una diagnosi precisa i comprovar que la senyalització existent compleixi amb les Directrius i recomanacions que estableix el Manual de senyalització urbana d’orientació (Servei Català de Trànsit).
  • Identificar els equipaments que actualment no estan ben senyalitzats.
  • Jerarquitzar la proposta en fins a quatre nivells de senyalització per a:
  1. Entrades al nucli i eixos viaris principals.
  2. Destinacions urbanes i interurbanes.
  3. Equipaments i serveis.

La informació final es presenta mitjançant mapes d’itineraris i fitxes de cada senyal.

Semaforització

cinesi gestió semàfors

Un estudi de semaforització avalua el funcionament dels semàfors per elaborar propostes destinades a millorar la mobilitat en el seu conjunt.

Per elaborar-lo, Cinesi compta amb el programa informàtic AIMSUN de simulació microscòpica del trànsit que permet avaluar l’efecte de les modificacions semafòriques a la xarxa viària.

Alguns dels estudis que Cinesi ha dut a terme a Badalona, Barcelona o Terrassa, s’han centrat en:

  • Modificació de cicles i fases semafòriques, permanentment o per obres.
  • Ona verda per vehicles, vianants, bicicletes.
  • Prioritat semafòrica.
  • Coordinació semafòrica entre els diferents encreuaments.
  • Ubicació de nous punts de regulació semafòrica.
  • Semàfors a la demanda.
  • Semàfors amb comptador de temps.
  • Semàfors adaptats a persones amb discapacitats visuals.

Viabilitat, gestió i anàlisi d’aparcaments

Cinesi aparcament

Cinesi disposa d’una experiència contrastada en la gestió i anàlisi d’aparcaments: des de l’any 2011 hem elaborat plans específics per a l’Hospital de Terrassa, per a Mercadona a Palma de Mallorca i per a l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona per a impulsar els “Park & Rides” a les estacions de Rodalies, entre d’altres.

Cinesi realitza assistència tècnica en les matèries següents:

  • Estudi de viabilitat econòmica d’aparcaments
  • Noves zones d’aparcament regulat
  • Estudis de demanda d’aparcament
  • Anàlisi funcional i dels accessos d’aparcaments
  • Viabilitat i implantació de Park & Ride

Eines/

mapa cinesi

El SIG (Sistema d’Informació Geogràfica) és una eina sofisticada d’anàlisi que utilitzem habitualment i que s’engloba en el grup de noves tecnologies de la informació. És un sistema capaç d’emmagatzemar, analitzar i mostrar informació geogràfica. Té, per tant, la particularitat d’integrar la variable espacial, i això el converteix en una eina molt potent per recolzar qualsevol tipus d’estudi o projecte, per tal d’ajudar a la presa de decisions.

En els gràfics de la imatge d’aquí dalt es poden veure algunes de les seves aplicacions en projectes de Cinesi.

cinesi ruta

Els models de simulació són programes informàtics de gran utilitat que permeten planificar i gestionar el transport. Entre les seves aplicacions destaquen l’anàlisi de xarxes, l’anàlisi de transport de viatgers, la creació de models de demanda i planificació del transport, el disseny de rutes de vehicles i logística, així com la gestió del territori, entre d’altres.

A Cinesi utilitzem dos models de simulació en funció de l’àmbit d’estudi, el TransCAD, pels àmbits macroscòpics i l’AIMSUN, per àmbits més petits.

TransCAD. És un model de simulació macroscòpica que s’utilitza principalment per a estudiar la mobilitat en vies de caràcter supramunicipal. Mitjançant un sistema d’informació geogràfica (SIG), aquest programa permet emmagatzemar i analitzar dades per a qualsevol tipus de transport.

AIMSUN. És un model de simulació de tipus microscòpic i s’utilitza per estudiar la mobilitat en xarxes urbanes. Permet el seguiment vehicle a vehicle i la visualització d’aquests en temps real. A partir de la simulació de les distintes formes de transport i de la visualització de la circulació dels diferents agents, s’observa l’impacte de les futures actuacions sobre la xarxa viària. D’aquesta forma es poden detectar possibles punts conflictius.

AUTOTURN: Model de simulació de girs i anàlisi d’àrees d’escombrat a partir del viari actual o futur per a vehicles lleugers, pesants i autobusos.

A Cinesi realitzem diferents tasques de treball de camp per tal d’obtenir tant dades de mobilitat com informació de l’estat de les xarxes. Aquestes són algunes d’elles:

1. Aforaments/

Automàtics. Màquines d’aforament automàtic per registrar la intensitat del trànsit i la velocitat dels vehicles. Permeten conèixer l’evolució horària i diària per tipologia de vehicle i sentit de circulació.

gráfico transporte

Direccionals. Amb l’objectiu de conèixer l’itinerari que realitzen els vianants, bicicletes, vehicles privats, vehicles pesants, etc.

cinesi planificació

Lectura de matrícules. Per obtenir l’itinerari de vehicles a motor mitjançant el control dels accessos i de punts de control intermedis.

cinesi matricula cotxe

Aparcament. Anàlisi de l’ocupació (temps que roman ocupada cada plaça) i rotació (nombre de vehicles que estacionen), identificació de la residència dels vehicles estacionats i il·legalitat en l’aparcament.

gráfico cinesi

2. Inventaris/

Anàlisi dels aspectes físics de les xarxes i recull fotogràfic i/o vídeo que, d’una forma molt visual, permeten caracteritzar l’estat de cada tram. Cinesi disposa dels següents recursos materials específics per a dur a terme els inventaris:

Vehicle 4×4. Aquest vehicle incorpora un hodòmetre i un inclinòmetre per mesurar la longitud i la inclinació del recorregut, així com un receptor GPS.

cinesi cotxe

ArcGis Field Maps.  Aplicació mòbil que agilitza el procés de captura de dades durant el treball de camp de manera precisa per tractar-les a l’oficina.

cinesi ipad

A Cinesi també som especialistes en la supervisió i anàlisi d’enquestes per conèixer hàbits de mobilitat. Són una font cabdal per recolzar les diagnosis i els plans d’acció que proposem. Es poden subcontractar a empreses d’estudi de mercat, Cinesi portant-ne la supervisió, o bé fer-se directament des de Cinesi amb personal contractat per a l’ocasió. Ens ocupem de les taques següents:

  • El disseny de la pròpia enquesta, tenint en compte els objectius que se’n volen extreure.
  • La selecció de la mostra, ja sigui definida aleatòriament o bé d’un col·lectiu determinat.
  • La realització de la pròpia enquesta si escau.
  • L’entrada de dades si escau.
  • L’explotació de les bases de dades obtingudes.

La tècnica del “client misteriós” (mistery shopper), permet obtenir informació detallada de les condicions de prestació d’un servei de transport. És una eina fonamental per mesurar, analitzar i millorar els aspectes relacionats amb l’Atenció al Client.

Actuant de forma anònima com a clients normals, avaluadors especialitzats valoren aspectes clau relacionats amb la percepció dels usuaris del servei com per exemple, la informació a bord i a les parades, la qualitat de la conducció, la neteja i estat de manteniment interior i exterior dels vehicles així com de les parades, etc.

L’informe resultant que presenta Cinesi inclou tota la informació recollida, amb valoracions quantitatives i qualitatives, i les corresponents propostes de millora.

mapa mobilitat

Els contaminants que el transport emet a l’atmosfera tenen una repercussió negativa sobre el medi ambient. És molt important conèixer i quantificar la seva magnitud per poder prendre mesures.

Cinesi realitza càlculs d’emissions i indicadors ambientals en funció de les xarxes de transport (urbana i interurbana) i dels objectius ambientals considerats, que permeten comparar la quota modal i les emissions existents amb les projectades en escenaris futurs.

Una de les eines que utilitzem és l’AMBIMOB 2.0, de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, que permet l’avaluació ambiental de les mesures dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que, a més de la variació de les emissions per a cada contaminant, permet observar la contribució de les mesures amb les reduccions previstes als PDM (Plans Directors de Mobilitat).

cinesi advance

L’auditoria ADVANCE és una eina de certificació per a millorar els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, analitzant els punts forts i febles de la planificació de la mobilitat actual d’una ciutat i oferint indicacions de com millorar-la en termes de sostenibilitat.

Els beneficis per a les ciutats que participen en un procés de certificació ADVANCE són molts:

  • Recepció d’un Pla d’Acció ADVANCE que inclou recomanacions d’accions.
  • Benchmarking amb altres municipis a nivell europeu.
  • Millora de la imatge de la ciutat, que es mostra com a innovadora i sostenible.
  • Certificació ADVANCE, reconeguda a nivell europeu.

BYPAD, acrònim de Bicycle Policy Audit, és una eina desenvolupada per un consorci internacional d’experts del món de la bicicleta com a part d’un projecte finançat per la UE. El BYPAD proporciona una visió general de les mesures i estructures aplicades en la política local del ciclisme.

Amb l’ús d’aquesta eina, a Cinesi podem avaluar la qualitat de la política ciclista de les ciutats, mitjançant l’anàlisi dels punts forts i febles i fer suggeriments concrets sobre com millorar la seva política ciclista en el futur.

cinesi mapa

El Geomarketing es pot definir com la tècnica d’analitzar de quina manera les variables geogràfiques afecten un negoci o una activitat. Mitjançant la geolocalització i l’anàlisi geoespacial podem tenir un coneixement global dels clients o usuaris d’un determinat equipament, d’un negoci, d’un mitjà de transport, etc.

Aquesta eina és vital per respondre a preguntes tan importants com: on estan els meus clients i com es comporten?, on està la competència?, on puc obrir un nou negoci? o com d’accessible és la meva localització i quina cobertura geogràfica té?

A Cinesi estem familiaritzats amb les eines del geomarketing i sabem com d’útil és per a les empreses per conèixer acuradament el comportament i la mobilitat dels seus clients.

mapa cinesi

Anàlisi de variables significatives

L’anàlisi de variables significatives (entre d’altres, demanda, competència, àrea d’influència o accessibilitat) permet tenir un coneixement precís de la realitat i poder prendre les decisions més encertades quant a la localització òptima per obrir un establiment, el coneixement de la zona de captació de clients potencials o la ubicació de la competència.

Anàlisi de necessitats específiques

A part de l’estudi de les variables significatives d’un negoci, el geomarketing és també molt útil per analitzar necessitats específiques, molt concretes, del tipus:

  • Rutes de distribució i punts de venta.
  • Àrees d’influència de xarxes de transport.
  • Reorganització de punts de venta o sucursals
  • Estudi de les zones de canibalització
  • Identificació de zones no cobertes per una xarxa de mercat
  • Bustiada i Mailing

mapa cinesi

El SIG (Sistema d’Informació Geogràfica) és una eina sofisticada d’anàlisi que utilitzem habitualment i que s’engloba en el grup de noves tecnologies de la informació. És un sistema capaç d’emmagatzemar, analitzar i mostrar informació geogràfica. Té, per tant, la particularitat d’integrar la variable espacial, i això el converteix en una eina molt potent per recolzar qualsevol tipus d’estudi o projecte, per tal d’ajudar a la presa de decisions.

En els gràfics de la imatge d’aquí dalt es poden veure algunes de les seves aplicacions en projectes de Cinesi.

cinesi ruta

Els models de simulació són programes informàtics de gran utilitat que permeten planificar i gestionar el transport. Entre les seves aplicacions destaquen l’anàlisi de xarxes, l’anàlisi de transport de viatgers, la creació de models de demanda i planificació del transport, el disseny de rutes de vehicles i logística, així com la gestió del territori, entre d’altres.

A Cinesi utilitzem dos models de simulació en funció de l’àmbit d’estudi, el TransCAD, pels àmbits macroscòpics i l’AIMSUN, per àmbits més petits.

TransCAD. És un model de simulació macroscòpica que s’utilitza principalment per a estudiar la mobilitat en vies de caràcter supramunicipal. Mitjançant un sistema d’informació geogràfica (SIG), aquest programa permet emmagatzemar i analitzar dades per a qualsevol tipus de transport.

AIMSUN. És un model de simulació de tipus microscòpic i s’utilitza per estudiar la mobilitat en xarxes urbanes. Permet el seguiment vehicle a vehicle i la visualització d’aquests en temps real. A partir de la simulació de les distintes formes de transport i de la visualització de la circulació dels diferents agents, s’observa l’impacte de les futures actuacions sobre la xarxa viària. D’aquesta forma es poden detectar possibles punts conflictius.

A Cinesi realitzem diferents tasques de treball de camp per tal d’obtenir tant dades de mobilitat com informació de l’estat de les xarxes. Aquestes són algunes d’elles:

1. Aforaments/

Automàtics. Màquines d’aforament automàtic per registrar la intensitat del trànsit i la velocitat dels vehicles. Permeten conèixer l’evolució horària i diària per tipologia de vehicle i sentit de circulació.

gráfico transporte

Direccionals. Amb l’objectiu de conèixer l’itinerari que realitzen els vianants, bicicletes, vehicles privats, vehicles pesants, etc.

cinesi planificació

Lectura de matrícules. Per obtenir l’itinerari de vehicles a motor mitjançant el control dels accessos i de punts de control intermedis.

cinesi matricula cotxe

Aparcament. Anàlisi de l’ocupació (temps que roman ocupada cada plaça) i rotació (nombre de vehicles que estacionen), identificació de la residència dels vehicles estacionats i il·legalitat en l’aparcament.

gráfico cinesi

2. Inventaris/

Anàlisi dels aspectes físics de les xarxes i recull fotogràfic i/o vídeo que, d’una forma molt visual, permeten caracteritzar l’estat de cada tram. Cinesi disposa dels següents recursos materials específics per a dur a terme els inventaris:

Vehicle 4×4. Aquest vehicle incorpora un hodòmetre i un inclinòmetre per mesurar la longitud i la inclinació del recorregut, així com un receptor GPS.

cinesi cotxe

Collector for ArcGIS.  Aplicació mòbil que agilitza el procés de captura de dades durant el treball de camp de manera precisa per tractar-les a l’oficina.

cinesi ipad

A Cinesi també som especialistes en la supervisió i anàlisi d’enquestes per conèixer hàbits de mobilitat. Són una font cabdal per recolzar les diagnosis i els plans d’acció que proposem. Es poden subcontractar a empreses d’estudi de mercat, Cinesi portant-ne la supervisió, o bé fer-se directament des de Cinesi amb personal contractat per a l’ocasió. Ens ocupem de les taques següents:

  • El disseny de la pròpia enquesta, tenint en compte els objectius que se’n volen extreure.
  • La selecció de la mostra, ja sigui definida aleatòriament o bé d’un col·lectiu determinat.
  • La realització de la pròpia enquesta si escau.
  • L’entrada de dades si escau.
  • L’explotació de les bases de dades obtingudes.

La tècnica del “client misteriós” (mistery shopper), permet obtenir informació detallada de les condicions de prestació d’un servei de transport. És una eina fonamental per mesurar, analitzar i millorar els aspectes relacionats amb l’Atenció al Client.

Actuant de forma anònima com a clients normals, avaluadors especialitzats valoren aspectes clau relacionats amb la percepció dels usuaris del servei com per exemple, la informació a bord i a les parades, la qualitat de la conducció, la neteja i estat de manteniment interior i exterior dels vehicles així com de les parades, etc.

L’informe resultant que presenta Cinesi inclou tota la informació recollida, amb valoracions quantitatives i qualitatives, i les corresponents propostes de millora.

mapa mobilitat

Els contaminants que el transport emet a l’atmosfera tenen una repercussió negativa sobre el medi ambient. És molt important conèixer i quantificar la seva magnitud per poder prendre mesures.

Cinesi realitza càlculs d’emissions i indicadors ambientals en funció de les xarxes de transport (urbana i interurbana) i dels objectius ambientals considerats, que permeten comparar la quota modal i les emissions existents amb les projectades en escenaris futurs.

Una de les eines que utilitzem és l’AMBIMOB 2.0, de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, que permet l’avaluació ambiental de les mesures dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que, a més de la variació de les emissions per a cada contaminant, permet observar la contribució de les mesures amb les reduccions previstes als PDM (Plans Directors de Mobilitat).

L’auditoria ADVANCE és una eina de certificació per a millorar els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, analitzant els punts forts i febles de la planificació de la mobilitat actual d’una ciutat i oferint indicacions de com millorar-la en termes de sostenibilitat.

Els beneficis per a les ciutats que participen en un procés de certificació ADVANCE són molts:

  • Recepció d’un Pla d’Acció ADVANCE que inclou recomanacions d’accions.
  • Benchmarking amb altres municipis a nivell europeu.
  • Millora de la imatge de la ciutat, que es mostra com a innovadora i sostenible.
  • Certificació ADVANCE, reconeguda a nivell europeu.
cinesi advance

BYPAD, acrònim de Bicycle Policy Audit, és una eina desenvolupada per un consorci internacional d’experts del món de la bicicleta com a part d’un projecte finançat per la UE. El BYPAD proporciona una visió general de les mesures i estructures aplicades en la política local del ciclisme.

Amb l’ús d’aquesta eina, a Cinesi podem avaluar la qualitat de la política ciclista de les ciutats, mitjançant l’anàlisi dels punts forts i febles i fer suggeriments concrets sobre com millorar la seva política ciclista en el futur.

cinesi mapa

El Geomarketing es pot definir com la tècnica d’analitzar de quina manera les variables geogràfiques afecten un negoci o una activitat. Mitjançant la geolocalització i l’anàlisi geoespacial podem tenir un coneixement global dels clients o usuaris d’un determinat equipament, d’un negoci, d’un mitjà de transport, etc.

Aquesta eina és vital per respondre a preguntes tan importants com: on estan els meus clients i com es comporten?, on està la competència?, on puc obrir un nou negoci? o com d’accessible és la meva localització i quina cobertura geogràfica té?

A Cinesi estem familiaritzats amb les eines del geomarketing i sabem com d’útil és per a les empreses per conèixer acuradament el comportament i la mobilitat dels seus clients.

mapa cinesi

Anàlisi de variables significatives

L’anàlisi de variables significatives (entre d’altres, demanda, competència, àrea d’influència o accessibilitat) permet tenir un coneixement precís de la realitat i poder prendre les decisions més encertades quant a la localització òptima per obrir un establiment, el coneixement de la zona de captació de clients potencials o la ubicació de la competència.

Anàlisi de necessitats específiques

A part de l’estudi de les variables significatives d’un negoci, el geomarketing és també molt útil per analitzar necessitats específiques, molt concretes, del tipus:

  • Rutes de distribució i punts de venta.
  • Àrees d’influència de xarxes de transport.
  • Reorganització de punts de venta o sucursals
  • Estudi de les zones de canibalització
  • Identificació de zones no cobertes per una xarxa de mercat
  • Bustiada i Mailing

Confien en nosaltres/

Parlem?/

Escriu-nos, ens encantaria conèixer-te i parlar de mobilitat i transport.

    He llegit i accepto la política de privacitat.


    Parlem?/

    Escriu-nos, ens encantaria conèixer-te i parlar de mobilitat i transport.

      He llegit i accepto la política de privacitat.