Mobilitat en transport públic/
Acompanyem administracions i operadors en l’elaboració de solucions per a tots els modes de transport, la programació i operació del servei, així com el suport en licitacions de transport públic./
El transport públic terrestre el configuren tant els modes ferroviaris (ferrocarril i tramvia) com els serveis d’autobús d’àmbits metropolitans o purament interurbans.
La necessitat de millorar la qualitat del servei i optimitzar-ne la prestació ens exigeix d’avançar cada vegada més cap a la integració total de l’oferta del conjunt del transport públic terrestre, tant a escala local com regional.
El ciutadà veurà el transport públic com una alternativa de desplaçament atractiva si aquest li ofereix facilitats per desplaçar-se de manera còmode, coordinada i fiable.
Mobilitat en
transport ferroviari
Cinesi disposa d’experiència i de diverses eines per elaborar estudis de transport ferroviari amb total solvència. A partir d’una anàlisi del context socioeconòmic, del usuaris del servei actual i de l’estudi de les alternatives de transport existents, podem plantejar escenaris d’oferta i fer una previsió de la demanda futura, mitjançant models matemàtics o de simulació.
Una altra línia d’estudi és l’anàlisi funcional de la xarxa ferroviària existent (de viatgers i/o mercaderies) i el plantejament de nous escenaris d’oferta i demanda per canvis infraestructurals.
Per això han confiat en Cinesi entitats com l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) per la reordenació dels serveis regionals de Catalunya amb motiu de l’entrada en servei de la variant del Corredor Mediterrani o per l’impuls dels “Park & Rides” a les estacions de rodalies de Catalunya, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya per projeccions de demanda en les seves línies o Trambadia per la línia del tramvia de la Badia de Palma.
Transport interurbà
en bus
Els serveis d’autobús interurbà suposen en molts casos l’única alternativa disponible per una part de la població, en funció de la distribució de les xarxes de transport en el territori.
N’hi ha de diferents tipologies: des dels serveis exprés d’altres prestacions, fins a transport a la demanda, passant per serveis regulars amb major o menor freqüència segons la temporada.
Cinesi ha elaborat plans de serveis comarcals a les diferents demarcacions de Catalunya així com estudis específics a les illes de Mallorca, Menorca i Tenerife.
Transport
urbà en bus
Des dels seus inicis, l’empresa s’ha anat especialitzant en estudis relacionats amb distintes facetes del transport públic urbà de viatgers. L’experiència en aquest sector abasta tant l’assistència a les administracions com a les empreses de transport, ja siguin públiques o privades.
La col·laboració de Cinesi s’ha desenvolupat, especialment, en aquests camps:
- Planificació de xarxes. Modelització
- Representació de dades mitjançant sistemes d’Informació Geogràfica (SIG)
- Prognosi de demanda
- Estudis econòmics
- Càlcul de paràmetres de servei
- Comunicació del servei
- Suport a la redacció dels contractes programa i dels convenis, i ajut a la implantació de nous serveis
- Estudi de la flota, les parades, punts negres de la xarxa, etc.
- Implantació de mesures de millora de la velocitat comercial
Taxis
Coneixem bé el sector del taxi. Sabem que és objecte de constants fluctuacions de la demanda en funció de variacions en el context econòmic, l’estacionalitat del turisme i grans esdeveniments. Això pot dur a episodis de col·lapse del servei, amb l’impacte que comporta sobre l’opinió pública, o períodes més o menys prolongats de baixa activitat.
Els estudis que Cinesi desenvolupa pel sector del taxi busquen trobar el punt d’equilibri entre l’oferta i la demanda al llarg de tot l’any. Per fer-ho plantegem:
- La recopilació de dades de demanda mitjançant liquidacions d’una mostra de llicències de la flota.
- Coneixement dels diferents punts de vista de funcionament del sector (treballadors, administració, sector turístic, sector empresarial, etc.).
- Aspectes d’auto-regulació de l’oferta per part dels treballadors.
- Elements que puguin modificar les necessitats del servei en el futur.
- Propostes d’actualització de tarifes, noves eines de regulació del servei, etc.
Transport sanitari
Entre les tasques que desenvolupa Cinesi, també està l’assistència a empreses de transport sanitari.
L’ajut en aquest cas, se centra en la col·laboració per a la cerca i avaluació de concursos per a la prestació d’aquest servei arreu de l’Estat Espanyol i, si escau, el suport en la preparació de l’oferta per a la licitació, ja sigui de transport sanitari urgent com no urgent.
Eines/
El SIG (Sistema d’Informació Geogràfica) és una eina sofisticada d’anàlisi que utilitzem habitualment i que s’engloba en el grup de noves tecnologies de la informació. És un sistema capaç d’emmagatzemar, analitzar i mostrar informació geogràfica. Té, per tant, la particularitat d’integrar la variable espacial, i això el converteix en una eina molt potent per recolzar qualsevol tipus d’estudi o projecte, per tal d’ajudar a la presa de decisions.
En els gràfics de la imatge d’aquí dalt es poden veure algunes de les seves aplicacions en projectes de Cinesi.
Els models de simulació són programes informàtics de gran utilitat que permeten planificar i gestionar el transport. Entre les seves aplicacions destaquen l’anàlisi de xarxes, l’anàlisi de transport de viatgers, la creació de models de demanda i planificació del transport, el disseny de rutes de vehicles i logística, així com la gestió del territori, entre d’altres.
A Cinesi utilitzem dos models de simulació en funció de l’àmbit d’estudi, el TransCAD, pels àmbits macroscòpics i l’AIMSUN, per àmbits més petits.
TransCAD. És un model de simulació macroscòpica que s’utilitza principalment per a estudiar la mobilitat en vies de caràcter supramunicipal. Mitjançant un sistema d’informació geogràfica (SIG), aquest programa permet emmagatzemar i analitzar dades per a qualsevol tipus de transport.
AIMSUN. És un model de simulació de tipus microscòpic i s’utilitza per estudiar la mobilitat en xarxes urbanes. Permet el seguiment vehicle a vehicle i la visualització d’aquests en temps real. A partir de la simulació de les distintes formes de transport i de la visualització de la circulació dels diferents agents, s’observa l’impacte de les futures actuacions sobre la xarxa viària. D’aquesta forma es poden detectar possibles punts conflictius.
AUTOTURN: Model de simulació de girs i anàlisi d’àrees d’escombrat a partir del viari actual o futur per a vehicles lleugers, pesants i autobusos.
A Cinesi realitzem diferents tasques de treball de camp per tal d’obtenir tant dades de mobilitat com informació de l’estat de les xarxes. Aquestes són algunes d’elles:
1. Aforaments/
Automàtics. Màquines d’aforament automàtic per registrar la intensitat del trànsit i la velocitat dels vehicles. Permeten conèixer l’evolució horària i diària per tipologia de vehicle i sentit de circulació.
Direccionals. Amb l’objectiu de conèixer l’itinerari que realitzen els vianants, bicicletes, vehicles privats, vehicles pesants, etc.
Lectura de matrícules. Per obtenir l’itinerari de vehicles a motor mitjançant el control dels accessos i de punts de control intermedis.
Aparcament. Anàlisi de l’ocupació (temps que roman ocupada cada plaça) i rotació (nombre de vehicles que estacionen), identificació de la residència dels vehicles estacionats i il·legalitat en l’aparcament.
2. Inventaris/
Anàlisi dels aspectes físics de les xarxes i recull fotogràfic i/o vídeo que, d’una forma molt visual, permeten caracteritzar l’estat de cada tram. Cinesi disposa dels següents recursos materials específics per a dur a terme els inventaris:
—
Vehicle 4×4. Aquest vehicle incorpora un hodòmetre i un inclinòmetre per mesurar la longitud i la inclinació del recorregut, així com un receptor GPS.
—
ArcGis Field Maps. Aplicació mòbil que agilitza el procés de captura de dades durant el treball de camp de manera precisa per tractar-les a l’oficina.
—
A Cinesi també som especialistes en la supervisió i anàlisi d’enquestes per conèixer hàbits de mobilitat. Són una font cabdal per recolzar les diagnosis i els plans d’acció que proposem. Es poden subcontractar a empreses d’estudi de mercat, Cinesi portant-ne la supervisió, o bé fer-se directament des de Cinesi amb personal contractat per a l’ocasió. Ens ocupem de les taques següents:
- El disseny de la pròpia enquesta, tenint en compte els objectius que se’n volen extreure.
- La selecció de la mostra, ja sigui definida aleatòriament o bé d’un col·lectiu determinat.
- La realització de la pròpia enquesta si escau.
- L’entrada de dades si escau.
- L’explotació de les bases de dades obtingudes.
La tècnica del “client misteriós” (mistery shopper), permet obtenir informació detallada de les condicions de prestació d’un servei de transport. És una eina fonamental per mesurar, analitzar i millorar els aspectes relacionats amb l’Atenció al Client.
Actuant de forma anònima com a clients normals, avaluadors especialitzats valoren aspectes clau relacionats amb la percepció dels usuaris del servei com per exemple, la informació a bord i a les parades, la qualitat de la conducció, la neteja i estat de manteniment interior i exterior dels vehicles així com de les parades, etc.
L’informe resultant que presenta Cinesi inclou tota la informació recollida, amb valoracions quantitatives i qualitatives, i les corresponents propostes de millora.
Els contaminants que el transport emet a l’atmosfera tenen una repercussió negativa sobre el medi ambient. És molt important conèixer i quantificar la seva magnitud per poder prendre mesures.
Cinesi realitza càlculs d’emissions i indicadors ambientals en funció de les xarxes de transport (urbana i interurbana) i dels objectius ambientals considerats, que permeten comparar la quota modal i les emissions existents amb les projectades en escenaris futurs.
Una de les eines que utilitzem és l’AMBIMOB 2.0, de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, que permet l’avaluació ambiental de les mesures dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que, a més de la variació de les emissions per a cada contaminant, permet observar la contribució de les mesures amb les reduccions previstes als PDM (Plans Directors de Mobilitat).
—
—
L’auditoria ADVANCE és una eina de certificació per a millorar els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, analitzant els punts forts i febles de la planificació de la mobilitat actual d’una ciutat i oferint indicacions de com millorar-la en termes de sostenibilitat.
—
—
Els beneficis per a les ciutats que participen en un procés de certificació ADVANCE són molts:
—
- Recepció d’un Pla d’Acció ADVANCE que inclou recomanacions d’accions.
- Benchmarking amb altres municipis a nivell europeu.
- Millora de la imatge de la ciutat, que es mostra com a innovadora i sostenible.
- Certificació ADVANCE, reconeguda a nivell europeu.
—
—
BYPAD, acrònim de Bicycle Policy Audit, és una eina desenvolupada per un consorci internacional d’experts del món de la bicicleta com a part d’un projecte finançat per la UE. El BYPAD proporciona una visió general de les mesures i estructures aplicades en la política local del ciclisme.
—
Amb l’ús d’aquesta eina, a Cinesi podem avaluar la qualitat de la política ciclista de les ciutats, mitjançant l’anàlisi dels punts forts i febles i fer suggeriments concrets sobre com millorar la seva política ciclista en el futur.
El Geomarketing es pot definir com la tècnica d’analitzar de quina manera les variables geogràfiques afecten un negoci o una activitat. Mitjançant la geolocalització i l’anàlisi geoespacial podem tenir un coneixement global dels clients o usuaris d’un determinat equipament, d’un negoci, d’un mitjà de transport, etc.
Aquesta eina és vital per respondre a preguntes tan importants com: on estan els meus clients i com es comporten?, on està la competència?, on puc obrir un nou negoci? o com d’accessible és la meva localització i quina cobertura geogràfica té?
A Cinesi estem familiaritzats amb les eines del geomarketing i sabem com d’útil és per a les empreses per conèixer acuradament el comportament i la mobilitat dels seus clients.
—
Anàlisi de variables significatives
L’anàlisi de variables significatives (entre d’altres, demanda, competència, àrea d’influència o accessibilitat) permet tenir un coneixement precís de la realitat i poder prendre les decisions més encertades quant a la localització òptima per obrir un establiment, el coneixement de la zona de captació de clients potencials o la ubicació de la competència.
—
Anàlisi de necessitats específiques
A part de l’estudi de les variables significatives d’un negoci, el geomarketing és també molt útil per analitzar necessitats específiques, molt concretes, del tipus:
- Rutes de distribució i punts de venta.
- Àrees d’influència de xarxes de transport.
- Reorganització de punts de venta o sucursals
- Estudi de les zones de canibalització
- Identificació de zones no cobertes per una xarxa de mercat
- Bustiada i Mailing
—
El SIG (Sistema d’Informació Geogràfica) és una eina sofisticada d’anàlisi que utilitzem habitualment i que s’engloba en el grup de noves tecnologies de la informació. És un sistema capaç d’emmagatzemar, analitzar i mostrar informació geogràfica. Té, per tant, la particularitat d’integrar la variable espacial, i això el converteix en una eina molt potent per recolzar qualsevol tipus d’estudi o projecte, per tal d’ajudar a la presa de decisions.
En els gràfics de la imatge d’aquí dalt es poden veure algunes de les seves aplicacions en projectes de Cinesi.
Els models de simulació són programes informàtics de gran utilitat que permeten planificar i gestionar el transport. Entre les seves aplicacions destaquen l’anàlisi de xarxes, l’anàlisi de transport de viatgers, la creació de models de demanda i planificació del transport, el disseny de rutes de vehicles i logística, així com la gestió del territori, entre d’altres.
A Cinesi utilitzem dos models de simulació en funció de l’àmbit d’estudi, el TransCAD, pels àmbits macroscòpics i l’AIMSUN, per àmbits més petits.
TransCAD. És un model de simulació macroscòpica que s’utilitza principalment per a estudiar la mobilitat en vies de caràcter supramunicipal. Mitjançant un sistema d’informació geogràfica (SIG), aquest programa permet emmagatzemar i analitzar dades per a qualsevol tipus de transport.
AIMSUN. És un model de simulació de tipus microscòpic i s’utilitza per estudiar la mobilitat en xarxes urbanes. Permet el seguiment vehicle a vehicle i la visualització d’aquests en temps real. A partir de la simulació de les distintes formes de transport i de la visualització de la circulació dels diferents agents, s’observa l’impacte de les futures actuacions sobre la xarxa viària. D’aquesta forma es poden detectar possibles punts conflictius.
A Cinesi realitzem diferents tasques de treball de camp per tal d’obtenir tant dades de mobilitat com informació de l’estat de les xarxes. Aquestes són algunes d’elles:
1. Aforaments/
Automàtics. Màquines d’aforament automàtic per registrar la intensitat del trànsit i la velocitat dels vehicles. Permeten conèixer l’evolució horària i diària per tipologia de vehicle i sentit de circulació.
Direccionals. Amb l’objectiu de conèixer l’itinerari que realitzen els vianants, bicicletes, vehicles privats, vehicles pesants, etc.
Lectura de matrícules. Per obtenir l’itinerari de vehicles a motor mitjançant el control dels accessos i de punts de control intermedis.
Aparcament. Anàlisi de l’ocupació (temps que roman ocupada cada plaça) i rotació (nombre de vehicles que estacionen), identificació de la residència dels vehicles estacionats i il·legalitat en l’aparcament.
2. Inventaris/
Anàlisi dels aspectes físics de les xarxes i recull fotogràfic i/o vídeo que, d’una forma molt visual, permeten caracteritzar l’estat de cada tram. Cinesi disposa dels següents recursos materials específics per a dur a terme els inventaris:
—
Vehicle 4×4. Aquest vehicle incorpora un hodòmetre i un inclinòmetre per mesurar la longitud i la inclinació del recorregut, així com un receptor GPS.
—
Collector for ArcGIS. Aplicació mòbil que agilitza el procés de captura de dades durant el treball de camp de manera precisa per tractar-les a l’oficina.
—
A Cinesi també som especialistes en la supervisió i anàlisi d’enquestes per conèixer hàbits de mobilitat. Són una font cabdal per recolzar les diagnosis i els plans d’acció que proposem. Es poden subcontractar a empreses d’estudi de mercat, Cinesi portant-ne la supervisió, o bé fer-se directament des de Cinesi amb personal contractat per a l’ocasió. Ens ocupem de les taques següents:
- El disseny de la pròpia enquesta, tenint en compte els objectius que se’n volen extreure.
- La selecció de la mostra, ja sigui definida aleatòriament o bé d’un col·lectiu determinat.
- La realització de la pròpia enquesta si escau.
- L’entrada de dades si escau.
- L’explotació de les bases de dades obtingudes.
La tècnica del “client misteriós” (mistery shopper), permet obtenir informació detallada de les condicions de prestació d’un servei de transport. És una eina fonamental per mesurar, analitzar i millorar els aspectes relacionats amb l’Atenció al Client.
Actuant de forma anònima com a clients normals, avaluadors especialitzats valoren aspectes clau relacionats amb la percepció dels usuaris del servei com per exemple, la informació a bord i a les parades, la qualitat de la conducció, la neteja i estat de manteniment interior i exterior dels vehicles així com de les parades, etc.
L’informe resultant que presenta Cinesi inclou tota la informació recollida, amb valoracions quantitatives i qualitatives, i les corresponents propostes de millora.
Els contaminants que el transport emet a l’atmosfera tenen una repercussió negativa sobre el medi ambient. És molt important conèixer i quantificar la seva magnitud per poder prendre mesures.
Cinesi realitza càlculs d’emissions i indicadors ambientals en funció de les xarxes de transport (urbana i interurbana) i dels objectius ambientals considerats, que permeten comparar la quota modal i les emissions existents amb les projectades en escenaris futurs.
Una de les eines que utilitzem és l’AMBIMOB 2.0, de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, que permet l’avaluació ambiental de les mesures dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que, a més de la variació de les emissions per a cada contaminant, permet observar la contribució de les mesures amb les reduccions previstes als PDM (Plans Directors de Mobilitat).
L’auditoria ADVANCE és una eina de certificació per a millorar els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, analitzant els punts forts i febles de la planificació de la mobilitat actual d’una ciutat i oferint indicacions de com millorar-la en termes de sostenibilitat.
—
Els beneficis per a les ciutats que participen en un procés de certificació ADVANCE són molts:
—
- Recepció d’un Pla d’Acció ADVANCE que inclou recomanacions d’accions.
- Benchmarking amb altres municipis a nivell europeu.
- Millora de la imatge de la ciutat, que es mostra com a innovadora i sostenible.
- Certificació ADVANCE, reconeguda a nivell europeu.
BYPAD, acrònim de Bicycle Policy Audit, és una eina desenvolupada per un consorci internacional d’experts del món de la bicicleta com a part d’un projecte finançat per la UE. El BYPAD proporciona una visió general de les mesures i estructures aplicades en la política local del ciclisme.
—
Amb l’ús d’aquesta eina, a Cinesi podem avaluar la qualitat de la política ciclista de les ciutats, mitjançant l’anàlisi dels punts forts i febles i fer suggeriments concrets sobre com millorar la seva política ciclista en el futur.
El Geomarketing es pot definir com la tècnica d’analitzar de quina manera les variables geogràfiques afecten un negoci o una activitat. Mitjançant la geolocalització i l’anàlisi geoespacial podem tenir un coneixement global dels clients o usuaris d’un determinat equipament, d’un negoci, d’un mitjà de transport, etc.
Aquesta eina és vital per respondre a preguntes tan importants com: on estan els meus clients i com es comporten?, on està la competència?, on puc obrir un nou negoci? o com d’accessible és la meva localització i quina cobertura geogràfica té?
A Cinesi estem familiaritzats amb les eines del geomarketing i sabem com d’útil és per a les empreses per conèixer acuradament el comportament i la mobilitat dels seus clients.
—
Anàlisi de variables significatives
L’anàlisi de variables significatives (entre d’altres, demanda, competència, àrea d’influència o accessibilitat) permet tenir un coneixement precís de la realitat i poder prendre les decisions més encertades quant a la localització òptima per obrir un establiment, el coneixement de la zona de captació de clients potencials o la ubicació de la competència.
—
Anàlisi de necessitats específiques
A part de l’estudi de les variables significatives d’un negoci, el geomarketing és també molt útil per analitzar necessitats específiques, molt concretes, del tipus:
- Rutes de distribució i punts de venta.
- Àrees d’influència de xarxes de transport.
- Reorganització de punts de venta o sucursals
- Estudi de les zones de canibalització
- Identificació de zones no cobertes per una xarxa de mercat
- Bustiada i Mailing
—